Legislativní podnět PSP
Občanské sdružení Společná obrana
Mgr. David Ondrejkovič
POSTE RESTANTE
Praha 98
198 00
Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky
Výbor pro Evropské záležitosti
Hospodářský výbor
Podvýbor pro podnikatelské záležitosti
Věc: Legislativní podnět k zacelení mezery v zákoně
Vážení poslanci,
Před časem jsme se na Vás obrátil s informacemi o tzv. Katalogových podvodech v ČR. Naše poznání od té doby se již posunulo dále a umožnilo nám odhalit skutečnost, že zmíněné katalogové podvody mohou v našem státě slavit tak výrazný úspěch především kvůli legislativní mezeře, která vznikla při implementaci evropské směrnice Misleading Advertising Directive 84/450/EEC/Act 40/1995CZ.
Tato směrnice byla v ČR bohužel implementována pouze do zákona na ochranu spotřebitele č. 634 / 1992 Sb. Podnikatelský sektor tak zůstává vůči tomuto typu nekalých praktik zcela nechráněn, pomineme-li jedinou možnost – tedy cestu soukromoprávní.
Pokud uvážíte, že katalogové podvody jsou orientovány výhradně na malé podnikatele – zejména živnostníky, musíte uznat, že možnosti soukromoprávní ochrany tohoto typu obětí jsou minimální a jsou zcela srovnatelné s možnostmi běžného spotřebitele. Přitom však mají tyto malé podnikatelské subjekty z hlediska zákona v této oblasti stejné postavení, jako kterýkoli průmyslový gigant. Obtížnost soukromoprávní ochrany živnostníků je vždy velmi pečlivě zakalkulována do podnikatelských záměrů podvodných katalogových firem a vede tak v konečném důsledku k jejich státem posvěcenému okrádání.
O současném stavu řešení této problematiky se můžete přesvědčit i v interpelaci poslanců Evropského parlamentu zde:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+OQ+O-2007-0078+0+DOC+XML+V0//CS
Vážení poslanci, domníváme se, že by v současné době postačovala drobná úprava některých existujících zákonů, které řeší oblast klamavé reklamy a působnost některých dozorových a regulačních orgánů. Předkládáme Vám následující legislativní návrh:
Úprava § 2, odst. 1, písm c) zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy
Současné znění:
Zakazuje se......reklama, která je nekalou obchodní praktikou podle zvláštního právního předpisu. (poznámka pod čarou pak odkazuje pouze na zákon č. 634 / 1992 Sb na ochranu spotřebitele)
Navrhované znění – 1. varianta:
Zakazuje se......reklama, která je nekalou obchodní praktikou (tedy zrušení odkazu na zákon č. 634 / 1992 Sb na ochranu spotřebitele a ponechání obecné formulace, což umožní státním orgánům typu ČOI nebo Krajským živnostenským úřadům postihnout i klamavou reklamu vůči malým podnikatelům)
Navrhované znění – 2. varianta:
Zakazuje se......reklama, která je nekalou obchodní praktikou podle zvláštního právního předpisu. (poznámku pod čarou rozšířit i na odkaz na zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, konkrétně Díl II – Nekalá soutěž, zejména § 45)
Vážení poslanci, parlamentu ČR a členové věcně příslušných výborů jste volenými činiteli do jisté míry odpovědnými za prostředí vytvořené pro českou podnikatelskou komunitu. Odkazujeme se tímto i na deklaraci podpory malému a střednímu podnikání ve volebních programech Vašich politických stran.
Žádáme tímto, aby se Váš výbor věcí zabýval přímo, obeznámil se s fakty a zabezpečil pro české podnikatele stejné podmínky k ochraně jejich práv, jakého se dostává podnikatelům v jiných evropských zemích.
Jako velmi vhodnou Vám navrhujeme i interpelaci Ministra průmyslu a obchodu na téma řešení tohoto velmi palčivého problému.
S očekáváním brzké odpovědi
Mgr. David Ondrejkovič
Předseda Občanského sdružení Společná obrana